Organic Saffron is selling fast! Get yours today! Beli Sekarang!
Cart 0

TIPS KESIHATAN: DIET MENGIKUT CARA RASULULLAH SAW

TIPS KESIHATAN: DIET MENGIKUT CARA RASULULLAH SAW 


Islam amat mementingkan kesihatan seseorang daripada segi rohani mahupun jasmani. Dalam al-quran banyak menekan berkenaan pengambilan pemakanan sihat yang dapat memberikan kesihatan tubuh badan, kekuatan jasmani, rohani dan juga minda.

 

"Setiap pemakanan yang dibolehkan atau tidak dibolehkan mempunyai hikmah di sebaliknya." 


Diet yang di amalkan oleh Rasulullah SAW boleh dijadikan panduan dan ikutan kerana Baginda adalah contoh teladan yang terbaik untuk seluruh mahluk Allah SWT. Baginda seseorang yang sangat mementingkan khasiat dan mutu makanan yang diamalkan agar dapat manfaat daripadanya. 


Diet Mengikut Cara Rasulullah SAW


Rasulullah SAW mengelakkan minum susu bersama makanan protien dan melarang memakan campuran pelbagai jenis daging. Baginda SAW lebih banyak mengambil pemakanan seperti bijirin, sayuran dan buah-buahan. 

Mari kita selami lebih mendalam corak pemakanan cara Banginda Rasulullah SAW. 


1. Tidak Makan Ikan Bersama Daging, Telur Dan Daun Salad


Dalam Kitab Al-Quran melarang manusia untuk makan makanan darat bercampur makanan laut. Misalnya, makan ikan tiga rasa dengan daging harimau menangis. Haiwan di laut dan daratan mengandungi cas ion yang berbeza. Jika campurkan, sistem usus akan rosak dan mengakibatkan pelbagai penyakit. 


2. Amalkan Makan Makanan Gamdum Seperti Roti


Gandum mempunyai perbezaan berbanding tepung gandum poses. Kadar Protein 

3. Tidak Minum Susu Semasa Makan Daging, Ayam Dan Ikan


Nabi Muhammad SAW pernah melarang para sabahat agar tidak mengamalkan makan ikan bersama susu kerana tidak baik untuk kesihatan. Manakala, pada masa kini ramai sainstis yang membuat kajian tentang amalan pengambilan makanan ini. Sainstis menjumpai ion+ (Positive Ions) dalam ayam, sedangkan dalam makanan laut mempunyai ion- (Negetive Ions), 


Jika kedua jenis makanan ini bercampur makan akan terjadinya tidakakn balas biokimia (Biochemical Reactions) yang aktif dalam tubuh. Sekaligus, mampu menyebabkan perut dan usus menghidap penyakit. 


4. Makan Makanan Bijirin Seperti Habbatus Sawda', Barli Dan Oat


Pemakanan yang berasaskan bijian-bijian sememangnya brkhasiat kerana kaya dengan bahan phytonutrients. Phytonutrients murupakan sejenis antioksidan yang berkuasa tinggi yang mampu meningkatkan sistem pertahanan badan, menyihatkan jantung, mengawal penyakit seperti kencing manis, obesiti dan mampu mencegah penyakit kanser. 


"Al-Habbah Al-Sawda' mempunyai ubat bagi segala jenis penyakit kecuali mati." - Hadist Riwayat Bukhari dan Muslim


Al-Hamka Bin Uyainah berkata: "Adapun Rasulullah SAW tidaklah Baginda tidur malam sehingga Baginda memakan Habbatus Sawda' dan madu. Bgitulah jua amalan Baginda pada awal pagi untuk tenaga, hafalan dan menghilangkan masalah lendir (lelah dan asma)"




Older post